BMW K 1200 R Sport

Sportslig og halvnaken

bmwk1200sforg 04_small

K 1200 R er i prinsipp en K 1200 S uten kåpe. Når kler BMW på sin nakne K-modell igjen. Den får riktignok bare en halvkåpe, men blir sportslig nok til å fortjene betegnelsen Sport i modellnavnet. Teknikken er kjent, men nå kommer det nye ABS III-systemet også i K-serien.

K 1200 R Sport har den samme foroverlente rekkefireren som S-modellen. Effekten er redusert med 4 hk og dreiemomentet med 3 Nm for å oppnå en litt snillere dreiemomentutvikling enn i den sportsliges K-modellen. Motoren er ekstremt kompakt og ikke bredere enn mange 600-kubikkere. BMW Motorrad har hentet flere tekniske løsninger fra BMWs F1-motorer, noe somikke bare har bidratt til å holde de fysiske målene svært kompakte, men som også har bidratt til en for BMW høy literytelse. Innsprøytning og treveis katalysator er standard.
Chassiset er det samme som for R-modellen med Duolever forhjulsoppheng og Paralever bakhjulsoppheng. Det nye ABS bremsesystemet er er standard i Norge og gir bedre bremsekontroll enn de tidligere generasjonene ABS-systemer. Det sportslige bagasjesystemet kjenner vi fra F 800-modellene.