Yamaha YZF-R1: Mer avansert en noen gang

ya_r1_dy7_07_smallÅrets R1 er den femte i rekken og den mest avanserte noen gang. Yamaha har anstrengt seg for å gjøre R1 mer kjørbar enn konkurrenten på mellomregisteret, samtidig som effekten er økt til 180 hk. Det er ikke bare motoren som er ny, her er bare navnet, samt boring og slaglengde løftet over fra forgjengeren.

 

Linjene byr ikke på overraskelser, men følger en kjente tema. Men designen og motoren sylindervolum er det eneste den nye R1-modelle har til felles med forgjengeren. Motorens 998 cm3 er et resultat av 77 x 53,6 mm boring og slanglengde, akkurat som dengamle motoren. Men alt annet er nytt. Topplokket har fått fire ventiler per sylinder i stedet for fem som har vært et av R1s særegenheter. To titan innsugningsventiler med 31 mm diameter og to eksosventiler med 25 mm diameter sørger for gode pusteegenskaper. For å mestre høye turtall er ventilfjærene laget av en spesielt lett legering. Kompresjonen er økt og er nå 12,7:1.


For å oppnå et så bredt effektregister som mulig har Yamahas EXUP eksosventil nå fått følge av det Yamaha kaller YCC-I, et innsugningssystem med innsugningskanaler med variabel lengre. På lave turtall er lange innsugningskanaler med på å gi bedre effekt og moment, mens korte kanaler gir mer effekt på høye turtall. Yamahas system har to lengder. På lave turtall er lengden 140 mm, mens den ved høye turtall er redusert til 65 mm lengde. YCC-I styres elektronisk avhengig av turtall, motorbelastning og gasspådrag. Selv justeringen av kanalene skjer med en elektrisk motor. For at systemet skal kunne utnyttes fullt ut har også R1 elektronisk gasspjeldstyring (YCC_T), akkurat som R6 fikk i fjor. Også eksosanlegget er nytt av året og optimalisert både når det gjelder lengde og volum og har en treveis katalysator.


Clutchen er også ny og har slurefunksjon som skal bidra til mykere nedgiringer og hindre låsing av bakhjulet.
Rammen, som er til forveksling lik den gamle i design, er også helt ny og bruker motoren som en stabiliserende del. Seks festepunkter forbinder aluminiumsrammen og motoren. Også svingarmen er ny og 30 prosent stivere enn den gamle, samtidig er også lagringspunktet hevet med 3 mm for å gi mindre kraftpåvirkning under akselerasjon. Støtdemperen bak har en mer progressiv dempingskarakter 14 prosent, mot 8 prosent for den gamle. Foran sitte en helt ny 43 mm oppned gaffel med justering av demping og fjæring.
Bremsesystemet er oppgradert med radial kalipere med seks stempler foran. Bremseskivenes diameter er redusert fra 320 til 310 mm.
YZF-R1 2007 yter 180 hk og 112,7 Nm. Men takket være den nye kåpedesignen er lufttrykket i innsugningskanalene økt og i høy hastighet øker effekten il 189 hk og 118,3 Nm. Men god kjørbarhet på lave turtall er viktigere enn effekten ved 12 000 o/min, og Yamaha har i det minste anstrengt seg på dette området. Så gjenstår det å se hva den duger til.