Yamaha XT 660Z Tenere

Adventure touring i kompaktformat

yam_xtz660ten_dy4_08_small

På 80- og 90-tallet var Yamahas Tenere-modeller blant de mest populære tursyklene blant eventyrkjørerne som ville ha en letthåndterlig og robust sykkel for tøffe terrengetapper. Nå blåser Yamaha liv i Tenere-navnet med en helt ny XT660-modell.

Mens de originale Tenere-modellene var utviklet fra Yamahas Paris-Dakar-sykler, kan ikke den nye XT 660Z-modellen skryte på seg like tøffe rolleforbilder. Med utgangspunkt i  XT 600R har Yamaha utviklet en sykkel for dem som gjerne tyr til røffe kjøreforhold når de skal utforske nye steder. Kjørestillingen er skreddersydd for stående kjøring i terrenget med en høy vindskjerm og godt tilpasset ergonomi.


Motoren er den velprøvde 660-motoren som vi kjenner fra XT 660R og X. I Tenere er den trimmet for mer trekkraft og bedre respons på lave turtall for å gjøre den mer lettkjørt i lave hastigheter og dermed mer medgjørlig under krevende kjøreforhold.


Ny ramme og nye fjæringskomponenter bidrar til Teneres terreng- og turegenskaper. Rammen er forsterket for å takle mer vekt i form av bagasje, men også for å takle ulendt terreng. Fjæringsveien er kortere enn for XT 660R, men holder så absolutt mål med 210 mm fjæringsvei foran og 200 mm bak. Bremsene er også forsterket og foran sitter to 298-mm skiver, mens det bak brukes en 245 mm skive.


Vindskjermen og den store 22-liters bensintanken er skreddersydde for å gi en behagelig kjørstilling enten du sitter eller står og kjører. Bensintanken har kraftige beskyttelsesplater som beskytter den i tilfelle velt og motoren er også utstyrt med beskyttelsesputer på hver side og en plate på undersiden. En kraftigere aluminiumsplate for montering under motoren er ekstrautstyr. Det samme gjelder for bagasjesettet som består av to sidekofferter og toppboks. Tankveske, håndbeskyttere samt hovedstøtte står også på listen over tilgjengelig ekstrautstyr.

 

Tekniske data
Motor:
 Ensylindret. 4-takt. Væskekjølt. 1 overliggende kamaksel og 4 ventiler. Elektronisk innsprøytning.  Kompresjon: 10:1.
Boring og slaglengde: 100,0 x 84,0 mm.
Sylindervolum: 659 ccm.
Effekt: 35 kW (48 hk) v/6000 o/min.
Dreiemoment: 58,4 Nm v/5250 o/min.
Transmisjon: 5-trinns gearkasse. Kjededrift.
Chassis: Stål rørramme.
Fjæring foran: Forgaffel m/43 mm gaffelrør. 210 mm fjæringsvei.
Fjæring bak: Aluminium svingarm og en støtdemper m/ justerbar fjæring. 200 mm fjæringsvei.
Bremser: Foran: To 298 mm skiver og kaliper m/to stempler. Bak: En 245 mm skive og kaliper med et stempel.
Dekkdimensjon: 90/90S21 foran, 130/80S17 bak.
Vekt: 205 kg.
Mål: Akselavstand: 1505 mm. Lengde: 2246 mm. Bredde: 865 mm. Setehøyde: 895 mm.
Tankvolum: 22 liter, inklusive reserve.
Toppfart: Ikke kjent.
Farge: Beige, hvit, svart.
Pris:  104 900,-

 

www.yamaha-europe.com