Varmens velsignelser

Enkle prinsipper og sans for detaljer kan være forskjellen mellom en guffen vårforkjølelse og en strålende vårtur.

tur1_small1

Solen varmer, asfalten ligger der tørr og innbydende, sommerdrømmene er plutselig oppnåelige i igjen. På slike vårdager går det mange tusen watt gjennom en lengtende motorsykkelskrott. Men la deg ikke lure av varmen når du sitter i solveggen, luften er fortsatt
kald Og skarp og du skal ikke kjøre mange mil før kulden likevel sniker seg inn bak snippen. Haakon Førde gir deg her noen tips om hvordan du kan kle deg for å få maksimalt ut av de første vårturene. Og han vet hva han snakker om, han strekker sesongen lenger enn de fleste. Redaktøren møtte Haakon en dag det var 25 blå, da var han på vei inn til hovedstaden på to hjul!
Ull underst
Ull er uovertruffent som mc-undertøy fordi det holder varmen også når det er fuktig. Som motorsyklist er du utsatt først for mye varme, og dermed svette, og deretter for lang tid med lav aktivitet i kulde. Ull takler dette bedre enn teknisk undertøy. All form for bomullsundertøy, inkludert truser og sokker, er en garanti for vårforkjølelse.
Lag på lag
Som med annen utendørsaktivitet er lag-på-lag-prinsippet det beste. For det første fordi det isolerer bedre med flere luftlag, for det andre fordi det gjør det enklere å regulere når temperaturen endrer seg. Gjør deg selv den tjenesten å stoppe for å regulere når det blir for varmt eller kaldt – det gir deg tifold igjen i kjøreglede. Selv er vi blitt svært glade i tynne fleeceplagg som det optimale mellomplagget.

velkledd_small
Vindtett ytterst
Ære være skinndressen, men corduradress med goretex er det eneste saliggjørende når lufta er kald og skarp, takket være den vindtette goretex-membranen. Har du kun skinndress og litt trangt med penger, er det imidlertid et rimelig alternativ å investere i en hel regndress. Bruk den utenpå skinndressen selv på vårens solskinnsdager. Det ser kanskje litt corny ut, men komforten du oppnår er vel verdt det. Prinsippet omfatter også støvlene; vanntette overtrekk gjør underverker for temperaturen.
Unngå gliper og trekk
De tre første punktene er selvsagte for de fleste. Hvorfor kommer da likevel kulda så stille snikende? Fordi de aller fleste undervurdere det viktigste – verdien av å sikre vindtett overgang mellom hjelm og krage, mellom jakkeermer og hansker, og mellom buksebein og støvler.
Hals
En effektiv løsning er god gammeldags eplevarmer. Selv synes vi dette blir noe plundrete, spesielt i sammenheng med briller. Gjennom hele vinteren har vi derfor brukt en kombinasjon av en fleece balaklava under hjelmen. Denne varmer både hode, ansikt, hals og nakke, og så bruker vi i tillegg en hals av et vindtett materiale. Begge deler på innsiden av jakkekragen.
Ermer
Vår erfaring er at det mest effektive normalt er å trekke jakkeermene over hanskene og bruke strammingen i ermet til å sikre at det ikke trekker vind inn over håndleddet (NB! Dette er avhengig av utforming på både hansker og jakkeerme). I de kaldeste månedene på vår og høst, kan det dessuten være grunn til å investere i styremoffer. Ser litt teit ut, men de er ultraeffektive og bedre og enklere enn varmehåndtak.
Buksebena
Mange mc-bukser har for dårlig mulighet for stramming rundt støvlene. Her kan kulden lett komme snikende uten at du merker det før det er for sent.

Sy om nødvendig på ekstra borrelåser eller trykknapper, og stram til. Og ikke glem vårt råd om å bruke regntrekkene over støvlene selv på solskinnsdager – de holder fartsvinden ute og varmen inne.
Et par siste småtips
Er du på langtur, men har problemer med å holde varmen selv om du har fulgt alle våre tips? Finn først et sted hvor du kan skrelle av deg alle klærne og ta dem på igjen. Bensinstasjontoaletter er mye brukt til det. Ha gjerne med et par ekstra ullsokker slik at du kan bytte på – selv ullsokker blir klamme og våte etter en lang dag. Resten av turen hjem senker du hastigheten med 10 eller 20 km/t. ”Windchill-faktoren” er for motorsyklister så kraftig at dette har følbar effekt. God tur!
Haakon Førde