Triumph Daytona 675

Triumph styrker sin triple image

triday675_det11_06_small

Triumph har ikke lykkes å markere seg i 600-klassen. Daytona 675 skal endre på dette, og den har store muligheter til å lykkes, her spiller nemlig britene på den typiske Triumph-karakteren med tresylindret rekkemotor i en moderne innpakning.

Triumphs konkurranse mot de japanske sportsfirerne var vanskelig helt fra starten av. Dette er ikke en klasse man kommer inn med halvgode produkter, skal en lykkes å blande seg inn i den japanske konkurransen må en ha karakter og karisma, eller teknikk, farts-ressurser og kjøreegenskaper som matcher de japanske 600-kubikkerne. Triumph hadde ingen av delene, det skal de rette på nå. Med Daytona 675 satser de på en nyutviklet tresylindret motor, en typisk Triumph-motor, og ettersom ingen andre har en triple i denne klassen vil Daytona stå ut i mengden og være et godt alternativ for dem som synes de japanske rekkefirerne er for ordinære og Ducatis 750-kubikkere for sære.


Den nye motoren er kompakt og er både kortere, smalere og lavere enn den gamle rekkefireren. Bare dynamoen står kraftig ut på venstre side av motoren, men underleverandøren har en mer kompakt konstruksjon klar og som Triumph sannsynligvis får tilgang til i løpet av kort tid. Den smalere motoren har gjort det mulig å bygge den nye aluminiumsrammen vesentlig smalere enn den gamle firerrammen. Den nye rammen har motorens luftinntak i styrehodet, noe som skal gi godt trykk på innsugningsluften ved at den får en så rett vei til luftfilterboksen som mulig. Den korte motoren gir mulighet for en lang svingarm uten at akselavstanden øker. Svingarmen og støtdemperen har forbindelse gjennom et lenkesystem og støtdemperen har justering av såvel fjæring som demping. Forgaffelen fra Kayaba har 41 mm gaffelrør og også den har justerbar fjæring og demping.
Motoren har en rett fram konstruksjon med to overliggende kamaksler, fire ventiler per sylinder og elektronisk bensininnsprøytning med tre 12-punkts innsprøytningsdyser. Katalysator er standard. Både effekt og dreiemoment er på topp ved relativt høye turtall, effekten (125 hk) ved 12 500 o/min og dreiemomentet ved 11 750 o/min. Men den treysylindrede motoren gir normalt litt bedre trekkraft på lave turtall enn de råtrimmede firerne.
Triumph har her en svært konkurransedyktig utfordrer til de sportslige japanske firerne og en maskin som passer godt inn i Triumphs image som leverandør av tresylindrede sportssykler.

www.triumph.co.uk