Turen begynner på stuebordet og PC’en

Halve gleden med turen er planleggingen, det å kunne drømme seg frem mot det endelige målet eller rett og slett til det å være underveis uten å ha noe bestemt mål eller tidsplan å kjøre etter. Uansett hvordan du velger å legge opp ferieturen på motorsykkel kan det være godt å forberede seg litt.

tutankvkart_small

Gode kart er en forutsetning for en vellykket tur, i hvert fall hvis det er bestemte mål du søker. Det mest drevne har allerede tatt i bruk GPS-navigasjon, men det gode gamle kartet er fortsatt godt å ty til og fungerer aldeles utmerket.
Jeg bruker alltid et kart som viser hele reiseruten som utgangspunkt for planleggingen av turen. På dette har jeg oversikt over alternative delmål og kan litt grovt beregne dagsetapper. Når jeg har plukket ut en delmål synes jeg det er godt både morsomt og enkelt å bruke en ruteplanlegger.
Jeg har tre planleggere jeg alternerer mellom. For Norge er internett-planleggeren “VisVeg” praktisk og enkel å bruke.
For utenlandske ruter har jeg to planleggere – Via Michelin og Motorrad Tourenplaner. Internett-planleggeren Via Michelin er meget enkel å bruke og ettersom mine franskkunnskaper er beskjedne foretrekker jeg den engelske versjonen på Via Michelin. Det vil kreves litt lokalkunnskap og det er greit å ha oversiktskartet tilgjengelig når du legger inn stedsnavnene, du vil raskt oppdage at det er et utall franske, tyske, østerrikske og sveitsiske byer med samme navn. Motorrad Tourenplaner er en CD-planlegger spesielt utviklet for motorsyklister. Her er det lagt inn veldig mye informasjon, blant annet motorsykkeltreffsteder, strekninger med kjøreforbud for motorsykler, motorsykkelhoteller med mer. Denne planleggeren kan du kjøpe gjennom det tyske mc-magasinet Motorrad på denne adressen: Motorradonline.
Når du har lagt opp ruten er overnatting neste post. Enten du vil campe, bo på ungdomsherberge, pensjonat, gjestgiveri eller hotell er det greit å ha noen adresser og telefonnummer for hånden før du legger av gårde. Og ettersom været kan være med på bestemme hvor lange dagsetappene blir, kan det være smart å finne noen alternative etappemål.
Jeg har brukt søkemotoren Google for mine søk på nettet. Skriv inn navnet på byen du har som etappemål og søkemotoren finner nettadressen til byens hjemmeside. For mange tyske, franske, sveitsiske og østerrikske byer kan du også gå direkte til byens hjemmeside ved å skrive www.bynavn.de, fr, ch, eller at. Mens også her må du holde tungen rett i munnen, det er mange byer i Europa som deler navn.
Når det gjelder kart skal jeg gjøre mer på det senere, men jeg foretrekker å kjøpe oversiktskart hjemme før jeg reiser, slik at jeg kan bruke de under grovplanleggingen. Hvis jeg skal utforske et område nærmere underveis, kjøper jeg kart til dette lokalt og i målestokk 1:300000 eller 1:200000 (1 cm på kartet tilsvarer 3 eller 2 km i terrenget). I år har jeg anskaffet et tysk kartverk for Alpene. Dette består av kartblad som er samlet i en perm og jeg tar bare med de kartene jeg trenger. Dette kartverket består av kartblad som er belagt slik at de tåler fuktighet og har en størrelse som passer på toppen av tankvesken. Har du planer om turer til Alpene senere år anbefaler jeg at du forsøker å skaffe dette kartverket når du er i Tyskland. Kartverket heter Motorrad Reisenkarten – Alpen og har målestokk 1:300000.