Honda CB 600 F Hornet: Småfrekk og moderne

hon_horn600_3_07_smallHondas nye Hornet er ikke bare litt flikking på det gamle. Dristig design og spreke kjøreegenkaper preger nykommeren. Vi snakker her om en tvers gjennom ny sykkel med den ny motor. Også chassiset er vesentlig oppgradert. Honda har på ingen måte tenkt å la italienerne få lov å være alene om dristige formspråk.

Kvikke kjøreegenskaper står i fokus også for den nye 600 Hornet-modellen. Den er slankere enn forgjengeren og har en vesentlig mer aggressiv design. Den nye delte lykten gir ikke bare en karakteristisk front, den gir også vesentlig bedre lys. Bak sitter en nytt baklys med dioder. Bensintanken er blitt større, men er fortsatt slank. Instrumentene er elegante og består av en analog turteller kombinert med digitals speedometer, bensinmåler, klokke og temperaturmåler.

Startsperre er standard. Bremsesystemet er oppgradert og kan nå leveres med ABS-bremser. ABS-bremsene er Hondas kombinertbremser hvor for- og bakbremsen er koblet sammen. Bremsepedalen bremser ikke bare bakbremsen, men også det midterste stempelet på venstre skive foran. Mens skivene foran har samme diameter som på den gamle Horneten, er skiven bak økt til 240 mm diameter. Velger du å droppe ABS får du kalipere med to stempler foran og du går også glipp av kombinertbremsene. Forgaffelen er ny og en oppned-konstruksjon ikke ulik den som forgjengeren var utstyrt med. Bak sitter den en ny og lengre svingarm og en ny støtdemper. Rammen er bygd på samme prinsipp som for de tidligere Hornet-modellene, men er nå laget i aluminium i stedet for stål.
Motoren er hentet fra siste versjon av CBR600RR og har elektronisk bensininnsprøytning og kortere slaglengde enn den gamle motoren. Effekten er økt med 5 hk til 102, mens dreiemomentet er økt med beskjedne 0,5 Nm. Men motoren har bedre respons, spesielt på lave turtall. Motoren er lettere og mer kompakt og gjør det mulig å bruke en lengre svingarm selv om sykkelen i seg selv er blitt mer kompakt. Et helt nytt eksosanlegg med treveis katalysator er montert. Det nye anlegget er trukket ut til høyre, og drar tankene tilbake til gamle CB 400 Four som hadde en lignende dragning av eksosanlegget. Men den hadde et vesentlig enklere anlegg. Det nye Hornet-anlegget er kompakt, men har likevel stort volum. På høyre side sitter nemlig en stor demper.
Honda var i ferd med å få gubbestempel, men slår nå tilbake. CB 600 F Hornet er teknisk avansert og har en design som passer i tiden – her har italienerne hatt et med i laget – den er passe frampå uten å ta helt av.  For den som vil ha skreddersøm har Honda allerede et godt utvalg stylingtilbehør til den nye Hornet-modellen.