Derbi tar 125-bølgen med 8 nye modeller

Derbi er på offensiven og på motorsykkelutstillingen i Barcelona benyttet de hjemmebane til en storstilt nylansering. Hele 8 nye prototyp 125- motorsykler, pluss 3 scootere greide den Barcelona-baserte produsentene å lansere. I tillegg har de nettopp lansert oppsiktsvekkende Mulhacén 659. Denne kommer nå også som 125-kubikker, i tillegg lanseres 5 nye offroad/supermotardmodeller, streetfighteren Freexter en nye GPR 125. Felles for 6 av dem er at de har fått den nye firetaktmotoren fra Piaggio. Den nye motoren har væskekjøling.

Derbis sportslige GPR-modeller får nå firetaktsmotorer og det satses her på den påkostede motoren fra Piaggio. Den har har væskekjøling, to overliggende kamaksler, fire ventiler per sylinder og elektrisk start. Chassiskomponentene er som for de andre GPR-modellene påkostet og den racinginspirerte designen er frekk. Oppned forgaffel og aluminium svingarm med forsterkninger, er sammen med den kraftige forbremsen med radial kaliper med på å understreke den sportslige stilen.

Tekniske data
Motor: Ensylindret. 4-takt. luftkjølt. 2 overliggende kamaksler, 4 ventiler per sylinder. 1 forgasser. Kompresjon: 12:1.
Boring og slaglengde: 58 x 47 mm.
Sylindervolum: 124,2 ccm.
Effekt: 11 kW (15 hk) v/9250 o/min.
Dreiemoment: Ikke oppgitt.
Transmisjon: 6-trinns gearkasse. Kjededrift.
Chassis: Stål rørramme.
Fjæring foran: Upsd forgaffel m/40 mm gaffelrør. 110 mm fjæringsvei.
Fjæring bak: Aluminium svingarm og en støtdempere m/ justerbar fjæring. 110 mm fjæringsvei.
Bremser: Foran: En 260 mm skive og radialkaliper m/to stempler. Bak: 180 mm skive og kaliper med et stempel.
Dekkdimensjon: 110/70×17 foran, 140/70×17 bak.
Vekt: Ikke oppgitt.
Mål: Akselavstand: 1340 mm. Lengde: 2030 mm. Bredde: 730 mm.
Tankvolum: 13 liter.
Toppfart: Ikke oppgitt.
Farge: Grå/svart

 

www.derbi.com