Benelli TNT 1130

Benelli Tornado Novecento Tre har er utgangspunktet for Benellis rålekre streetfighter. Navnet er forbokstavene til opphavet og er kjempesterkt, det samme er også den tresylindrede rekkemotoren.

bentnt1 04_smallBenelli TNT er bygd svært tett opp til Tornado-modellen og deler det meste av chassiskomponenter med denne. Rammen er bygd på samme leste med en blanding av aluminium og stålrør. Forgaffelen fra Marzocchi er har 50 mm rør, svingarmen er ny også den en rørkonstruksjon og har demper med alle justeringsmuligheter. De lekre viftene i hekken har måtte vike plassen for et høyt og frekt eksosanlegg. Radiatorene er lagt på hver side av motoren og innkapslet.


Motoren er den samme tresylindrede konstruksjonen med balanseaksel som brukes i Tornado. Men ved å øke slaglengden fra 49,2 til 62 mm er sylindervolumet økt fra 898 ccm til 1130 ccm. 137 hk er i følge Benelli moderat trimmingsgrad, og det hadde vært lett å hente ut mer. Men de har i stedet vektlagt dreiemoment. 117 Nm er bra og stilles til rådighet ved 6750 o/min.
Dette er en oppsiktsvekkende maskin som blant annet vil konkurrere med Aprilia RSV Tuono, Ducati Monster S4 og MV Agusta Brutale, kanskje først og fremst sistnevnte som den også vil ligge nokså nær når det gjelder pris.