Aprilia NA 850 Mana

Moderne bysykkel

apr_850mana_1_06_small

De nye eierne gir Aprilia tilgang til en nye V2-motor og en trinnløs automatgearkasse. Det gir en spennende bysykkel. NA 850 Mana går nye veier, og er like godt egnet til bysykkel og til avslappet turkjøring.

Mens SL 750 Shiver henvender seg til de som vil ha sportslig mellomklassesykkel, henvender NA 850 Mana seg til dem som foretrekker en mer tilbakelent kjørestil. V-motoren er opprinnelig utviklet for bruk i Piaggios nye store scootere, men er pent pakket inn for motorsykkel bruk. Litt uvant blir innpakningen, og det er også gearkassen.

Scootere har normalt trinnløs girutveksling ved hjelp av remdrift. Den løsningen er tatt med over til NA 850. Men ved hjelp av elektronisk styring kan du velge mellom tre sjaltemønstre; Touring, Sport og Regn, og velger du å sjalte manuelt har du utvekslinger å velge mellom. Du kan enten sjalte med brytere på styret, eller den vanlig gearpedalen.
V2-motoren har lang slaglengde og utviklet for best mulig trekkraft på lave turtall. Maks dreiemoment er 76,5 Nm og oppnås ved 5720 o/min, mens toppeffekten 75 hk oåånås ved 7250 o/min. Motoren har tørrsumpsmøring med oljetanken integrert i motoren. Bensintanken er plassert under setet, med påfylling under baksetet.


Aprilia bruker en gitterrørramme i stål til NA 850 og bakhjulsopphenget består av en enarmet svingarm i aluminium. Foran sitter en oppned gaffel. Bremseanlegget er påkostet og har radialkalipere foran. Der bensintanken normalt er plassert har NA 850 et bagasjerom som er stort nok til å romme en helhjelm.
Aprilia har her en annerledes og spennende nykommer. Hvorvidt de vil lykkes med automatgear gjenstår å se. Honda forsøkte seg med en CB 750 med automatgir tidlig på 70-tallet – det ble ingen suksess. Men nye tider, ny teknologi og med større vekt på urban kjøring har NA 850 Mana helt andre forutsetninger enn CB 750 Automatic hadde.

www.aprilia.com